tirsdag 31. mai 2011

Stavanger tur

Torsdag 19. mai tilbrakte klassen hele dagen i Stavanger. Vi skulle få se og høre om domkirken. Dette gjorde vi i design og arkitektur timene også, så vi fikk i oppgave å tegne deler av domkirken, eller gå rundt å prøve å finne så mange som mulig av "jærn mennene" som er plasert rund i byen. Disse heter egentlig "Broken Column" og du kan lese mer om den her.

Her har du bilde av den ene som er plassert slik at den ser ut over kirkegården. Går du til venstre for den kommer du til politistasjonen.


Etterpå så skulle vi i foto gruppen ta froskjellige bilder i Stavanger her er bildene mine fra domkirken

Jeg vil først ha et bilde av det store flotte vinduet bakerst i kirken. det dekker hele veggen og det ser veldig fint ut når det kommer lys gjennom det.


Det andre bildet er av døpefontenen i kirken. Fordi jeg synes den ser veldig fin ut med alle de inngraverte mænsteret. 



En ting jeg også synes er innteressant med domkirken, og det er ikke lenge siden jeg ble fortalt dette av en venn, er at de har til og med laget djevelen inne i kirken. Den er ikke stor og ligger klemt under en av de bakerste søylene på venstre side. Du kan bare se hode og hendene på den, den har spisse ører og holder hendene over dem. Det er meningen at den skal være nedtrykkt av kirken og den holder seg for ørene på grunn av musikken som blir spilt i kirken. 
Sånn jeg har hørt det da, det finnes sikkert flere forklaringer. Men jeg synes det er interessant, og tror ikke det er så mange som har fått det med seg. 


Her fra en annen vinkel for da ser du tydeligere detaljene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar