torsdag 28. april 2011

Lukker/Blender

Bilde 1:
(Lukker)

I dette bildet har jeg fokrsert på lukker og ideen var å fange bevegelse når noen skal til å sykle. Jeg har cropet bildet får å få vekk et forstyrrende elemet og gjøre komposisjonen bedre. Jeg har ellers ikke redigert bildet. Iso: 100 Blender: f/4.0 Lukker: 1.6
Jeg synes det var ganske greit å ta lang lukkertid når det var ganske mørkt ute, det kan gi bra efekter og du kan ha isoen på veldig lavt og fortsatt få nokk lys. Jeg tenker også på å bruke stativ til sånne bilder også slik at resten av bakgrunnen ikke blir uskarp.


Bilde 2:
(Blender)

Det jeg prøvdet på med dette bildet var å få fokus bare på kongle spiren. Prøve å få fram at kongle ikke er harde til og begynne med men de er helt myke og kjennes voks-aktig ut. Jeg har plassert konglen i interessepunkt til venstre. Jeg har ikke redigert eller cropet dette bildet, det var fint sånn det var.
Iso: 100 Lukker: 1/250 Blender: f/5.6
Jeg har lært at når mann skal ta bildet av noe lite som skal være i fokus alene så er det kanskje nødvendig å bruke manuell fokus, for kameraet hopper mellom det i bakgrunnen og fokuspunktet og gjør det vanskeligere å ta bilde.

1 kommentar:

  1. Åh, jeg likte bilde nr 2!! Så vakre, duse farger. Elsker konrasten mellom knoppen som ligger rolig og fokusert i det gyldne snitt, mens skrålinjene i den ufokuserte bakgrunnen skaper bevegelse og ”kaos”. Bra dybdevikning med blenderen, fin effekt.

    SvarSlett