torsdag 28. april 2011

Vår

Bilde 1

Her var jeg ute og tok bilder i hagen da jeg så at lyset kom bare delvis gjennom trærne og lyste på blomstene, jeg hadde lyst til å få fanget dette lys spillet på bildet. Lyset er ikke plasert midt i bildet som gir bildet litt spill i seg og forskjellen mellom det lyse og det mørke på samme sted gjør bildet levende.
Har ikke redigert bildet. Iso: 200 Lukker: 1/800 Blender: f/5.6
Jeg har lært at du må ikke la sjanser gå fra deg når du ser de, for et par minutter etter jeg tok bildet hadde solen flyttet på seg og skille var ikke like stort.


Bilde 2

Jeg prøvde å fange vårstemmningen når alle planter våkner til livet igjen, denne gravde vi fram fra en stor hau med visne og våte blader, som gav oppvåkningen mer effekt i bildet. Lyset kommer fint inn og viser oss planten og du kan nesten se fukten som ligger igjen der. Har heller ikke redigert dette bildet.
Iso: 200 Lukker: 1/800 Blender: f/5.6
Av dette lærte jeg at noe veldig fint kan ligge rett under nesen på deg uten at du merker det og du må ta deg tid til å se/løfte på ting for å finne de små skattene.


Bilde 3

Jeg prøvde å fange ett av kjennetegnene på våren, som er paring. Jeg fant disse liljebillene og syntes det var veldig vårlig og billene er knæsj røde som gir en veldig kontrast til de duse plantene rundt den. Bare små justeringer i farge klarhet. Iso: 400 Lukker: 1/800 Blender: f/5.6
Du må ta deg tid til å se på de små detaljene.


Bilde 4

Siste vårbilde ville jeg få alle de spreke fargene du får om våren før de forsvinner. Jeg prøvde også å få et bilde der du ser noen av de klart mens resten var mer farger som støtta opp i bakgrunnen. Komposisjonen er fin og de er en god balanse mellom fokuset og bagrunnen. Ingen redigering.
Iso: 100 Lukker: 1/800 Blender: f/5.6
Jeg har lært å finne gode vinkler å ta bilde av et motiv fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar